Viekas on jo monta vuotta tehnyt yhteistyötä Eettisen kaupan puolesta ry:n eli Eetin kanssa. Vuoden 2020 leirillä oli mahdollisuus osallistua kahteen Eetin järjestämään työpajaan. Ensi leiriä odotellessa voi tutustua alla olevaan Eetin kirjoittamaan blogitekstiin sekä oppimateriaaleihin, jotka löytyvät linkin takaa Eetin omilta sivuilta.
Eetin uudet oppimateriaalit vastaavat mainoslukutaidon kasvavaan tarpeeseen
Suomalaiset nuoret viettävät keskimäärin kuusi tuntia päivässä sosiaalisessa mediassa. Kohdennetun mainonnan merkitys on kasvanut, kun algoritmit syöttävät nuorten somevirtaan niitä tuotteita, joita paras kaverikin osti. Some-vaikuttajien rooli tekee mainonnan tunnistamisesta vaikeaa – kuinka moni nuori tulee ajatelleeksi, ettei samaistuttavan mikrovaikuttajan videolla näkyvät vaatteet ole ehkä puettu päälle sattumalta?
Tutkimukset paljastavat kaksi toisiinsa kytkeytyvää huomiota mainonnan psykologiasta: teini-iässä ihmisen itseluottamus on usein heikoimmillaan, ja samaan aikaan kuluttaminen koetaan poikkeuksellisen tärkeäksi. Nuorille näkyvissä mainoksissa esiintyy usein ihmisiä, jotka vaikuttavat suositummilta, varakkaammilta, menestyneemmiltä tai paremman näköisiltä kuin millaiseksi nuori itsensä kokee. Tämän kaltainen mainonta lisää tarvetta tilkitä horjuvaa itseluottamusta uudella materialla. Sekä nuoren identiteetin terveen kehityksen että ympäristön kestävyyden näkökulmasta kohdennetun mainonnan tehokeinojen tunnistamista kannattaa harjoitella.
Eetin oppimateriaalisivuilta löytyy paljon medialukutaitoon liittyvää materiaalia, jossa pureudutaan mainontaan ja kulutusyhteiskunnan ongelmakohtiin. Materiaalit on suunnattu erityisesti yläkouluun ja toiselle asteelle. Oppimateriaalien ”Kuluttaminen ja medialukutaito”-osiosta löytyy oppilaille suunnattuja itsetarkisteisia tehtäviä, jotka voi tehdä suoraan nettisivuilla. Osion opettajan materiaalit sisältävät mm. kaksi diasarjaa, jotka toimivat sellaisenaan työpajarunkoina:
1: Mainonnan psykologia (45 min.)
Työpajassa nuoret pääsevät tutustumaan mainonnan yleisimpiin tehokeinoihin, ja analysoimaan heille kohdennettua some-mainontaa.
2: Vastamainostyöpaja (60 min.)
Työpajassa tutustutaan vastamainoksiin ja niiden tekemiseen. Työpajassa nuoret pääsevät tekemään pienryhmissä omat vastamainoksensa, joista lopuksi valitaan paras.
Materiaalit: https://eetti.fi/materiaalit/oppimateriaalit/
Lisätiedot: globaalikasvatus@eetti.fi