|
|
Fautsi fau! Viestintäkasvatuksen seuran
viestintäleiriltä löytyy vipinää joka
lähtöön. Tämän vuoden leirihitti on
ehdottomasti Projekti Virtanen, jonka
improvisoidut performanssiesitykset
eivät ole toistaiseksi herättäneet min-
kään sortin vastakaikua missään. Onko
nykyinen perusleiriläinen niin vanhoilli-
nen, ettei moderni taide, jota Projekti
Virtanen edustaa parhaimmillaan, tee
vaikutusta tai saati sitten innosta kokei-
lemaan itsekin vastaavaa?
Leirin teknologia on tuottanut tänä
vuonna mahdollisuuden suoriin lähetyk-
siin, moniumutkaisempaan radioon,
Internet-viestintään jne, mutta kuka
käyttää niitä sillä tasolla joka olisi hel-
posti mahdollista? Onko puheohjelmien
määrä totaalisesti lisääntynyt, tai
Internetin hyötykäyttö vaikkapa
leirilokin ylläpidossa? Ja ennen kaikkea,
osaako tavallinen leiriläinen hyödyntää
näitä etuja, ja antavatko kultsit heille
siihen mahdollisuuden innostamalla ja
opettamalla?
Jonkun määritelmän mukaan Tietotuutin
pääkirjoituksessa tulee käsitellä päivän-
polttavia asioita leiriltä, mutta vaikka
leiri onkin kuin koko maailma pienois-
koossa kerrataanpa samalla jotain
globaalia. Länsimaista tekomoralismia.
Länsimaiseen tekomoralismiin kuuluu
vaikkapa kasvissyönti. Tietenkin tässä
tapauksessa vain kasvissyönti "eläinten
oikeuksien puolesta" -aatteella varustet-
tuna. Kotimaisen lihan sijaan ostetaan
|
|
Hollannista rahdattua kurkkua, ranska-
laisia viinirypäleitä ja Atlanttin toiselta
puolelta laivattuja banaaneja. Eläinten
oikeuksien puolesta tuhlataan aika pal-
jon luonnonvaroja, joka oikeastaan on
paljon pahempi juttu kuin yhden
Mansikin pelastaminen jauhelihaksi
joutumiselta.
Kiinnostava ilmiö on muuten sekin, että
"luonnonsuojelijat" suojelevat mielel-
lään pieniä ja söpöjä kaniininpoikasia,
mutta oikea luonnonsuojelu, suojelu
planeetan pelastamiseksi, kerää harvo-
jen sympatioita - puu ei ole pehmeää ja
sitä on vähän huonosamaistaa oman
kodin koiraan. Kaiken lisäksi elämet
eivät voi tuntea kipua, niiltä puuttuu
kivun tunteeseen tarvittava aivokuoren
osa (YLE uut. 4/98), joten eläinten
kärsimyksistä puhuminen on eräällä
tavalla naivia.
Pahimpia tekomoralisteista ovat ne
ihmiset, jotka kuvittelevat olevansa
muita parempia pelastaessaan maail-
maa. Jokaisen ihmisen - myös roskaajan
tai lihansyöjän - arvomaailmaa on kun-
nioitettava sen verran, ettei rupea vaati-
maan siihen muutosta vain siitä syystä
että kokee omansa paremmaksi. Siksi
myös tämä kirjoitus on paradoksi sen
neuvojen kanssa, mutta kun
paradoksinen pääkirjoitus ei ole mikään
uutinen suuremmissakaan lehdissä, niin
mikäs tässä... Viestintäähän me täällä
opettelemme.
|
|
|